Nenorinčioms atsisakyti aukštakulnių: gydytojo patarimai sveikoms pėdoms išsaugoti
Nenorinčioms atsisakyti aukštakulnių: gydytojo patarimai sveikoms pėdoms išsaugoti

Aukštakulniai – bene svarbiausia šiuolaikinės moters įvaizdžio detalė, kuri asocijuojasi su elegancija ir rafinuotumu. Įvairiausių formų, aukščių ir spalvų bateliai dominuoja tiek avalynės parduotuvėse, tiek stebint praeives mieste. Dėl skonio, žinoma, nesiginčijama, tačiau vis garsiau girdimi gydytojų perspėjimai šia tema – avint aukštakulnius galima sukelti rimtus ir ilgalaikius sveikatos sutrikimus.
Kokios pasekmės gali laukti tų moterų, kurios dažnai avi aukštakulnius? Ar visų tipų aukštakulniai pavojingi? Ką daryti toms, kurios jau jaučia skausmus? Į šiuos ir daugiau klausimų atsako „Ortopedijos technika“ ortopedas-traumatologas Gintautas Pocius.

Kiekvienas centimetras lygus didesnei apkrovai

Nepaisant aukštakulnių populiarumo, nemaža dalis juos avinčių moterų patiria nepatogumų: skundžiasi kojų skausmais, nutrynimais bei nuospaudomis. Tai, žinoma, gali būti tik laikini sutrikimai, kurie praeina nustojus dėvėti nepatogią avalynę. Tačiau dėvint aukštakulnius nuolatos, vaikščiojant gali būti juntamas gerokai greitesnis raumenų nuovargis, atsirasti pėdų tinimas.

Minėti simptomai pasireiškia gerokai dažniau, jei avimų batelių kulnas yra aukštesnis nei 5 cm. „Moksliniais tyrimais įrodyta, kad kiekvienas papildomas kulniuko centimetras 10 % padidina krūvį, tenkantį padikaulių ir pirštų sričiai. Tai reiškia, kad jei jūsų kulniukas 10 cm aukščio, padikauliams tenka dvigubai didesnis krūvis, nei vaikštant avalyne be kulno“, – teigia gydytojas ortopedas-traumatologas Gintautas Pocius.

Rimčiausios problemos laukia ateityje

Pirmasis rimtas pavojaus signalas, kurį siunčia pėdos, yra dažnas skausmas pėdos pirštų srityje. Šį skausmą lydi patinimas tose pėdos vietose, kurias spaudžia aukštakulniai bateliai. Vietose, kuriose mechaniškai trinasi pirštai, susidaro nuospaudos, kai kuriais atvejais, kantresnėms moterims po ilgesnio pasivaikščiojimo gali atsiverti net žaizdos. Ilgainiui avint aukštakulnius, ypač jei jų priekis siaurėjantis, pirštai yra stumiami į pėdos centrinę dalį: nykštys į išorinę pėdos pusę, o mažasis pirštas į vidinę. „Normalios eisenos metu, žingsnis prasideda nuo pėdos pastatymo ant kulno ir tik atsispiriant dalyvauja padikauliai ir nykštys. Avint aukštakulnius kardinaliai pasikeičia krūviai, tenkantys pėdai. Kuo aukštesnis bato kulnas, tuo mažiau krūvio tenka kulnui, tuo daugiau apkraunama padikaulių galvučių sritis ir nykštys“, – pasakoja ortopedas-traumatologas Gintautas Pocius. Gydytojas pabrėžia, kad su laiku raiščiai ir sąnarių kapsulės, prilaikančios normalią pėdos formą, išsitampo ir atsiranda negrįžtamos pėdų deformacijos.

„Dažniausiai pasitaikančios pėdos problemos – išsivysto išsikišusio kauliuko (hallux valgus), plaktukinių pirštų, penktojo padikaulio deformacijos“, – teigia „Ortopedijos technika“ klinikoje dirbantis gydytojas G. Pocius. Kita problema, ištinkanti ilgą laiką aukštakulnius avinčias moteris, – diskomfortas vaikščiojant su žemakulniais bateliais. „Yra nemažai pacienčių, teigiančių, kad jos jaučiasi nepatogiai, jaučia tempimą ir skausmą Achilo sausgyslės ir užpakalinėje blauzdos raumenų srityje. Vėliau sako, kad nebegali vaikščioti su paprasta avalyne, nes jaučiasi tarsi virstų atgal. Tai įvyksta dėl Achilo sausgyslės ir jos raumenų blauzdoje sąlyginio sutrumpėjimo, kuris atsiranda nuolat vaikštant bateliais aukštu kulnu“, – įspėja gydytojas.

Išeitis yra

Greičiausiai naivu būtų tikėtis, kad moterys staiga nustos avėti aukštakulnius, tad vertėtų pasidomėti būdais, kuriais galima padėti savo pėdoms. „Visų pirma, rekomenduoju labai kruopščiai ir dėmesingai rinktis batus, kuriuos pirksite. Į batų parduotuvę eikite po pietų, nes net ir sveikiausių žmonių pėda per dieną patinsta. Atkreipkite dėmesį į bato priekį: rinkitės batus su bukesniu priekiu. Tokiu atveju mažiau deformuosite pirštus. Matuojantis avalynę, ji neturi niekur spausti. Būtinai pavaikščiokite parduotuvėje keletą minučių, kad įsitikintumėte tuo. Jei jaučiate spaudimą ir nepatogumą, nemanykite, kad batas prasitampys ir viskas bus gerai, greičiau negrįžtamai deformuosis jūsų pėda“, – dalijasi patirtimi gydytojas ortopedas traumatologas Gintautas Pocius.

Kitas būdas – prisitaikyti ir įsigyti specialiai aukštakulniams skirtus įdėklus. Jie sušvelnina smūgius žingsnio metu ir sumažina krūvį labiausiai pažeidžiamoms pėdos vietoms. Jei jus jau kamuoja plaktukinių pirštų ar išsikišusio kauliuko (hallux valgus) deformacija, „Sveikatinės“ specialistai Jums gali pritaikyti silikoninius tarpupirščius, apsauginius antpirščius ir kitas ortopedines priemones, padėsiančias sušvelninti nemalonius pojūčius.

„Jei jaučiate tempimą ir skausmą Achilo sausgyslės ir blauzdos raumenų srityje, darykite Achilo sausgyslės tempimo pratimus, atsistodamos ant laiptuko iš lėto leiskite kulnus žemyn. Po ilgesnio pasivaikščiojimo su aukštakulniais masažuokite pėdas, rankų pagalba tiesinkite pirštus. Jei jaučiate, kad pėdos sutinę, pamirkykite kojas druskos vonelėse“, – pasakoja gydytojas G. Pocius. Jei vis tik šios priemonės neveiksmingos ir skausmai neaprimsta net ir avint patogią avalynę, rekomenduojama nedelsiant kreiptis į ortopedą-traumatologą, kuris nustatys skausmų priežastis ir pritaikys tinkamiausią gydymą.

Share Button

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *